Munich Center of the Learning Sciences
print

Links and Functions

Breadcrumb Navigation


Content
Anna Horrer

Anna Horrer, M. Sc. Media Communication

Learning Sciences PhD Candidate
International Doctoral School "Scientific Reasoning and Argumentation" (REASON)
Member of the Elite Network of Bavaria (ENB)

Contact

Institut für Didaktik und Ausbildungsforschung
in der Medizin am Klinikum der Universität München
Pettenkoferstraße 8a
80336 München

Phone: +49 (0)89 / 4400-57205

Further Information


Research area
My research focuses on measuring and analyzing the skills for scientific reasoning and argumentation of pre-service teachers and medical students. Further I am developing and analyzing the peer-teaching format of structured case-discussions in the domains of medical and teacher education.

 

Academic background

  • 2014-2017 Master of Science, Media Communication, Julius-Maximilians-Universität Würzburg
  • 2013-2014 Katholieke Universiteit Leuven (ERASMUS)
  • 2010-2014 Bachelor of Science, Media Communication, Julius-Maximilians-Universität Würzburg

Professional background

  • since 2019: Research fellow at the Institute for Medical Education at the University Hospital, LMU Munich
  • 2017 – 2018: Research associate at the Chair for Teaching and Learning with Digital Media, School of Education, Technical University of Munich
    Project: Clearing House Unterricht
  • 2012-2017: Student research assistant at the Chair for Instructional Psychology and New Media, Julius-Maximilians-Universität Würzburg


Teaching

  • M.Sc. Learning Sciences: Linking Medical Education Research and the Learning Sciences 31.01.2020 -01.02.2020 (Blockseminar)

Currently open projects:

  • Scientific reasoning and argumentations skills of medical students and pre-service teachers
  • Case-based peer-teaching discussions in medical education and teacher education

 

Publications 

  • Zottmann, J. M., Horrer, A., Chouchane, A., Huber, J., Heuser, S., Iwaki, L., Kowalski, C., Gartmeier, M., Berberat, P. O., Fischer, M. R., & Weidenbusch, M. (2020). Isn't here just there without a “t” – to what extent can digital clinical case discussions compensate for the absence of face-to-face teaching? GMS Journal for Medical Education, 37(7). doi: 10.3205/zma001392
  • Horrer, A., Heuser, S., Lenzer, B., Sailer, M., Sailer, M., Fischer, F., Fischer, M., & Zottmann, J. Fallbasierte Gruppendiskussionen zur Förderung des wissenschaftlichen Denkens und Argumentierens Studierender im Medizin- und Lehramtsstudium. Vortrag auf der 84. Tagung der Arbeitsgruppe für empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Münster, 15-18.09.2019.
  • Diery, A., Horrer, A., Knogler, M., Wiesbeck, A., Hetmanek, A., Bannert, M., & Seidel, T. (2019). Teacher Educators As Brokers For Research Evidence: Attitudes, Current Practice, and Challenges. Paper presented at the 18th Biennial Conferenche of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Aachen, 12-16.08.2019
  • Diery, A., Horrer, A., Knogler, M., Wiesbeck, A., Hetmanek, A., Bannert, M., & Seidel, T. (2019). Adressatengerechte Kommunikation von wissenschaftlicher Evidenz in der Lehrerbildung – Befunde zum Clearing House Unterricht. Vortrag auf der 7. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Köln, 25.-27.02.2019
  • Horrer, A., Bannert, M., & Vogel, F. (2018). Promoting inquiry learning in digital simulation environments by metacognitive scaffolds. Poster presented at the REASON Interdisciplinary Spring School 2018. Munich, 05.-07.03.2018.

 Conferences

  • Horrer, A., Thewes, R., Bringenberg, M., Sailer, M., Fischer, M. R., Weidenbusch, M., & Zottmann, J. (2021, September). Digitale Clinical Case Discussions – Analyse und Förderung klinischer Entscheidungsfindungskompetenz von Medizinstudierenden im Kontext von Online-Falldiskussionen. Vortrag auf der Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildungsforschung (GMA), Zürich, Switzerland. 
  • Horrer, A., Heuser, S., Lenzer, B., Sailer, M., Sailer, M., Fischer, F., Fischer, M., & Zottmann, J. (2019, August). Fallbasierte Gruppendiskussionen zur Förderung des wissenschaftlichen Denkens und Argumentierens Studierender im Medizin- und Lehramtsstudium. Vortrag auf der 84. Tagung der Arbeitsgruppe für empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Münster, Germany.
  • Diery, A., Horrer, A., Wiesbeck, A., Hetmankek, A., Knogler, M., Bannert, M., & Seidel, T. (2019, August). Teacher Educators As Brokers For Research Evidence: Attitudes, Current Practice, And Challenges. Symposium at the 18th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Aachen, Germany.
  • Diery, A., Horrer, A., Knogler, M., Wiesbeck, A., Hetmankek, A., Bannert, M., & Seidel, T. (2019, February). Adressatengerechte Kommunikation von wissenschaftlicher Evidenz in der Lehrerbildung – Befunde zum Clearing House Unterricht. Symposium conducted at the 6th GEBF Tagung „Lehren und Lernen in Bildungsinstitutionen“, Cologne, Germany.