Contact
Ludwig-Maximilians-Universität München
Didaktik der Biologie
Winzererstr. 45/II
80797 München
Didaktik der Biologie
Winzererstr. 45/II
80797 München
Phone:
+49 (0)89 / 2180–6199
Email:
pamela.flores@bio.lmu.de
Further Information
Research area
- Domain-general skills (scientific-thinking) and domain-specific knowledge (biological concepts) of preschool children
- Inquiry-based learning of biological concepts in preschool
- Learning processes in early childhood science education
Academic background
- Since September 2016 doctoral student at the Institute for Biology Education, Ludwig-Maximilians-Universität München
- 2013 – 2015 Certificate Environmental Studies Certificate Program, Rachel Carson Center for Environment and Society, München
- 2012 – 2015 Master in Science –Biology, Ludwig-Maximilians-Universität München
- 2008 – 2012 Bachelor in Science –Biology, Ludwig-Maximilians-Universität München
- 2007 Abitur at the german-peruvian Gymnasium Alexander von Humboldt in Lima, Peru
Teaching
Former courses:
- Ü: Biologische Phänomene für den Unterricht in der Mittelschule II (SoSe 18)
- Ü: Naturwissenschaftliche Arbeitsweisen für die Mittel- und Realschule (WiSe 18/19)
- S: Grundlagen der Biologiedidaktik für die Grundschule und Sekundarstufe I (SoSe 19, WiSe 19/20)
- P: Schule einmal draußen (Ökologisches Praktikum) (SoSe 18, SoSe 19)
Future courses:
- P: Schule einmal draußen (Ökologisches Praktikum) (SoSe 20)
Advising studies :
For information about open student projects based on my research topics, please contact me by E-Mail at pamela.flores@bio.lmu.de.
Publications
Journals
- Flores, P., Kohlhauf, L., & Neuhaus, B. J. (2020). Der Wald kommt in den Kindergarten. Kita Aktuell Spezial, 1, 22–25.
- Klemm, J., Flores, P., Sodian, B., & Neuhaus, B. J. (2020). Scientific Reasoning in Biology - the Impact of Domain-General and Domain-Specific Concepts on Children's Observation Competency. Frontiers in Psychology, 11, 1050. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01050
- Goymann, W., & Flores Dávila, P. (2017). Acute peaks of testosterone suppress paternal care: evidence from individual hormonal reaction norms. Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences, 284(1857), 20170632. https://doi.org/10.1098/rspb.2017.0632
Latest conference presentations:
- Flores, P., & Neuhaus, B. J. (2020, July 16). The role of inquiry-based science learning on preschool children’s learning process and outcomes [Poster presentation]. EARLI SIG 5 Conference, online event. https://earli.org/sites/default/files/2020-07/Presentations_5.pdf
- Flores, P., Kohlhauf, L., Kotzebue, L. von, & Neuhaus, B. J. (2019, September 09-12). Forschendes Lernen in der frühen naturwissenschaftlichen Bildung: Einfluss auf die Engagiertheit von Vorschulkindern [Conference session]. Internationale Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBIO, Vienna, Austria. https://www.vbio.de/fileadmin/user_upload/fachgesellschaften/pdf/FDdB/Tagungsbaende/Programmheft_GDCP_FDdB_2019_klein.pdf
- Flores, P., Kohlhauf, L., Kotzebue, L. von, & Neuhaus, B. J. (2019, March 18-21). Erkenntnisgewinnungsbasierte Aktivitäten: Bereits im Vorschulbereich sinnvoll? [Conference session]. 21. Internationale Frühjahrsschule der Fachsektion Didaktik der Biologie, Bonn, Germany. https://www.vbio.de/fileadmin/user_upload/fachgesellschaften/pdf/FDdB/Fruehere_FJS/Tagungsband_FJS_2019.pdf
- Flores, P., Kohlhauf, L., Kotzebue, L. von, & Neuhaus, B. J. (2019, February 25-27). Mit Kindern den Weg der Wissenschaft gehen – Einfluss von Erkenntnisgewinnungsbasierten Aktivitäten auf die Engagiertheit und das Konzeptverständnis von Vorschulkindern [Poster presentation]. GEBF-Tagung, Köln, Germany. https://www.gebf-ev.de/app/download/9025936976/Tagungsprogramm_GEBF-2019.pdf?t=1558522483
- Flores, P., Kohlhauf, L., Klemm, J., & Neuhaus, B. J. (2018, August 29-31). Effect of inquiry-based science activities on preschoolers’ involvement and conceptual understanding [Poster presentation]. EARLI SIG 5 Conference, Berlin, Germany. https://www.ewi-psy.fu-berlin.de/en/v/earli-sig5-2018/news/abstract_book.html